Inspekcija 'pročešljala' dubrovačke taksiste, dio njih priželjkuje stalni nadzor : „Želimo se vratiti na kvalitetu iz 2012. godine“
Dubrovačke prometnice bile su pod povećalom inspekcije, ovaj put usmjerene na vozače autotaksi prijevoza, ali i povremenog prijevoza putnika. Rezultati su pokazali da se ne drže svi pravila ni uvjeta koje bi morali ispunjavati da bi mogli obavljati navedene djelatnosti. No, veliki broj taksista nema nikakav problem s inspekcijama
Akcija nadzora javnog cestovnog prijevoza putnika s naglaskom na nadzor autotaksi prijevoza i povremenog prijevoza putnika održala se od 29. travnja do 4. svibnja i unijela blagu pomutnju na dubrovačke prometnice. Upozoravalo se na detaljne kontrole, kako u različitim grupama, tako u medijima koji su o njima izvještavali od prvog dana, no unatoč tome iz prometa je isključeno 39 vozila, od kojih su većina autotaksi vozila.
"U sklopu akcije izvršena su 74 inspekcijska nadzora te je utvrđeno 135 prekršaja temeljem kojih je 39 vozila isključeno iz prometa. Osim službenika Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, u akciji su sudjelovali i policijski službenici te službenici Državnog inspektorata RH", odgovorili su na naš upit iz inspekcije pri Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
Naknadno su pojasnili o kakvim je prekršajima riječ.
„Najčešći prekršaji odnose se na neposjedovanje dozvole koju izdaju nadležne jedinice regionalne i lokalne samouprave, neispunjavanje posebnih uvjeta za vozilo kojim se obavlja autotaksi prijevoz, neposjedovanje dokumentacije kao što su licencije za unutarnji javni cestovni prijevoz, neposjedovanje evidencije kojima se obavlja autotaksi prijevoz u vozilu prilikom nadzora, kao i neposjedovanje potrebne opreme (vatrogasni aparat)“, priopćili su.
Ovakve inspekcije podržavaju građani, ali i vozači autotaksi prijevoza. Ivica Smoljko, predsjednik Plavog taksija tako kaže da nema nikakvih problema s inspekcijskim nadzorima.
„Pročitao sam u medijima kako je dignuto 40 tablica i kako je bilo preko 100 prekršaja, što znači da je svako drugo vozilo bilo neispravno, odnosno da je imalo neke nepravilnosti“, objašnjava.
Rekao je kako je Plavi taksi također bio obuhvaćen nadzorom, ali i kako među njima nije zabilježena niti jedna nepravilnost.
„Koliko sam čuo, taksisti koji rade u udrugama u Dubrovniku su bili ispravni, nisam čuo da su ijednog taksista koji djeluje na području Grada Dubrovnika u udruzi kaznili. Znači, to su se ljudi koji rade pri nekoj platformi i koji obavljaju djelatnost koja nije u skladu sa zakonom“, priča Smoljko.
„ŽELIMO DA INSPEKCIJA ŠTO VIŠE BUDE TU“
S porastom broja turista, za očekivati je kako će kroz ljeto još više narasti broj vozača na dubrovačkim prometnicama koji obavljaju djelatnost prijevoza putnika. Smoljko smatra da bi inspekcije onda trebale biti i češće.
„Mi to priželjkujemo, da budu oni budu stalno tu, ali kolike su mogućnosti, ne znam. Koliko znam, imamo jednog inspektora na području Grada Dubrovnika koji zaista radi svoj posao izvrsno, ali on je sam. Nadamo se kako će ovo ljeto doći njih više. Čuli smo kako će se nadzor na području Dubrovnika nastaviti i tokom cijeloga ljeto. Podržavamo to, neka budu tu stalno, neka kontroliraju, jer ovo što se događalo zadnjih godina, bilo je stvarno loše“, kaže Smoljko.
Nesporno je kako ovakvi slučajevi potenciraju lošu sliku dubrovačkih taksista, čija reputacija sa sve većim brojem vozača sve više opada.
„Dubrovčaninu koji obavlja autotaksi prijevoz, to je jedina djelatnost, on od toga živi. Postoje ljudi koji ovdje taksiraju, 10, 15, 20 godina. Od toga žive i hrane familiju. Kad vam se pojavi netko takav, bez ikakvih dozvola, od 100 nadzora, 60-70 bude nelegalnih… Ne piše nitko o kome je riječ, samo stoji autotaksi prijevoz, i nas svrstavaju među te ljude. Želimo da inspekcija što više bude tu, da se to 'očisti'. Dubrovački taksi je 2012. godine na Tripadvisoru bio proglašen za najuslužniji taksi na svijetu. Želimo se vratiti na tu kvalitetu autotaksi prijevoza“, zaključio je Smoljko.
~Kako se priča, među kažnjenim vozačima najviše su 'fasovali' vozači Ubera~
U inspekciji su zapravo najviše „fasovali” vozači Ubera, od kojih nam neki, želeći ostati anonimni, govore kako su čuli da su kolegama dignute tablice jer nemaju dozvole Grada Dubrovnika, odnosno tvrtke preko kojih rade, poznate kao 'agregatori' , nisu ishodile dozvole. Jedan od vozača tako priča da se jedna takva tvrtka baš nedavno 'bacila' u stečaj, a vozače prebacila na drugu. Tako se, objašnjava, unatoč inspekcijama, nastavlja uhodan posao u kojem se tvrtke, što zbog poreznih dugova, što zbog kazni, bacaju u stečaj, pa se onda vozači prebace na drugu tvrtku i čekaju dozvole Grada.
PROVJERAVALO SE 'ONO NAJOSNOVNIJE'
Drugi vozač također objašnjava da su vozači Ubera najviše 'nastradali' zbog, kako kaže, sumnjivih tvrtki za koje rade.
„Agregatori nisu ilegalni, međutim, način na koji funkcioniraju u Hrvatskoj je jako upitan, s obzirom na to kako mnogi od njih zatvaraju i otvaraju firme u kratkom vremenu, mijenjaju imena, sve kako bi izbjegle kazne ili problemi na koje naiđu u poslovanju. Sumnjivi su i načini isplate. Kako otvore vrlo brzo novu firmu, ne dobiju dozvolu Grada, Župe ili Konavala, a vozači koji voze za njih nastavljaju voziti usprkos tome što nemaju dozvole, nemaju drugog izbora“, kaže i dodaje da podržava bilo koju vrstu inspekcije, ali da se nada kako neće biti prestroge prema domaćim ljudima koji imaju obrte, ali i 'agregatorima' koji pošteno prijavljuju svakog vozača i imaju dozvole, pa ih isključivati iz prometa zbog primjerice dva eura razlike u kasi.
Smatra da su inspektori provjeravali 'ono najosnovnije'.
„To da netko nema bočne oznake nije toliki krimen, ali osnovne stvari se ipak moraju ispuniti, a mnogi, očito, voze bez njih. To ne ide ni vozaču ni gostu u korist“, objašnjava vozač Ubera i kaže da kako su stanice za tehnički pregled, gdje se može dobiti žuti papir koji predstavlja posebne uvjete, bile prepune vozača dan nakon što je krenula inspekcija.
Elementarne stvari moraju biti ispunjene, smatra vozač i utoliko se slaže sa Smoljkom, jer pojedinci koji krše pravila uporno narušavaju ugled onih koji se pravila trude ispoštovati.
„Sumnjam da je netko isključen prometa jer nema bočne oznake, ali ako vozi bez dozvola, to je sasvim opravdano“, objašnjava.
Čini se kako većina vozača, nevezano za to za koga voze, smatra da su inspekcije 'nužno zlo', posebice u vremenima kad brojke vozača svakodnevno rastu. Pravila nisu tu da se krše, osobito kad je riječ o prometu, koji i inače može biti izazovan. Pitanje je hoće li se autotaksi djelatnost ikada vratiti u dane „stare slave“, ali ovim malim koracima barem će malo poboljšati stanje koje, smatraju vozači koji se tim poslom bave dugi niz godina, nije ni blizu idealnog.