/* */

MONTE UMBE Ovaj neobičan brod posjetio nas je pet puta, plijenio pozornost prije pola stoljeća

Autor: Ivo Batričević

Neobičan brod posjetio nas je u luci Gruž 1969. i 1970. godine. Izgledom kao teretni brod - bananjera tj. brod za prijevoz hlađenih tereta, ustvari je  bio španjolski putničko – teretni brod MONTE UMBE, koji nas je posjetio pet puta kao kruzer. Priču o ovom brodu donosi Ivo Batričević u rubrici Priče o moru i brodovima Dubrovačkog dnevnika. 

Ni najbolji poznavatelji povijesti kruzing turizma u Dubrovniku neće lako prepoznati ovaj brod u gruškoj luci na fotografiji iz daleke 1969. godine. Doista se radi o brodu koji se veoma rijetko mogao vidjeti u jadranskim vodama, a originalno je građen za neka druga svjetska mora. Brod MONTE UMBE od 9971 BRT-a izgrađen je za poznatog španjolskog brodara Aznar Line. 

Putničko – teretni brodovi kompanije Aznar Line

Brodarsku kompaniju početnog imena Navier Sota y Aznar su 1906. godine osnovali Ramon Sota i Eduardo Aznar u Bilbau u Španjolskoj, koji su imali flotu teretnih brodova. Godine 1939. vlasnici su se podijelili te je za nas interesantan ovaj dio gdje s novim imenom Aznar Line nastavlja ploviti s putničko  - teretnim  brodovima  na liniji iz Španjolske prema Sjevernoj i Južnoj Americi, Karibima i iz Kanarskih otoka za Veliku Britaniju. Brodovi su bili specijalizirani za prijevoz hlađenog tereta, i to uglavnom voća i povrća, ali i putnika. Godine 1974. kompanija Aznar Line uvrštava u svoju flotu i dva velika trajekta koji su plovili  do Kanarskih otoka, a zimi između luka Amsterdam - Southampton Santander.                                                                                                                            

Kompanija Aznar Line je svojim brodovima davala početno ime MONTE, što je u prijevodu brdo, tako je i ovaj brod s fotografije dobio ime MONTE UMBE. To je jedno malo brdo visine 301 metar na obali Atlantskog oceana pored baskijskog grada Bilbao. Brdo Umbe je poznato po pričama o ukazanju Blažene Djevice Marije, što je dovelo do toga da su ga ljudi iz cijelog Iberijskog poluotoka počeli posjećivati u uvjerenju da voda iz zdenca koju je blagoslovila Djevica Marija ima posebne moći. Svetište na brdu Umbe ipak još nije priznato od Katoličke crkve te, a detalji osim povezanosti s imenom broda nisu nam poznati. 

Putničko - teretni brod MONTE UMBE je izgrađen 1959. u brodogradilištu Astilleros  Euskalduna u Bilbau za brodarsku kompaniju Aznar Line iz Španjolske. Imao je 9971 BRT-a, duljine 154,82 m, širine 19 m, nosivosti 7680 tona hlađenog tereta, a mogao je ukrcati ukupno 580 putnika od kojih 492 u trećem razredu, 84 u turističkom i četiri putnika u prvom razredu. Smještaj u prvom i turističkom razredu bili su  klimatizirani. Sulzer dizel glavni brodski strojevi su mu omogućavali brzinu od 16 čvorova. Brod je izgrađen za plovidbe prema Južnoj Americi na liniji: Bilbao - Coruna - Vigo - Tenerife - Rio de Janeiro - Santos - Montevideo -  Buenos Aires i natrag, a putovanje je trajalo 42 dana. 

Kružna putovanja 

Rijetki su bili termini rezervirani za ljetna kružna putovanja iz luka Bilbao i Barcelona, ali i ona uglavnom prema New Yorku i Lenjingradu, odnosno tamo gdje se moglo usput prevesti nešto i tereta. MONTE UMBE je bio prvi španjolski brod koji je nakon Španjolskog  građanskog rata 1968. posjetio Lenjingrad i tadašnji SSSR.

Kad je ponestalo posla prema Južnoj Americi, MONTE UMBE je 1968. ponovo u istom brodogradilištu prepravljen za liniju Tenerife -  Liverpool. Od tada prevozi 360 putnika u jedinstvenom razredu i u paru s brodom MONTE ANAGA održavao je spomenutu liniju jedanput tjedno, a zimi je povremeno doticao i London. Osnovna namjena u to doba mu je bila  prijevoz voća i povrća s Kanarskih otoka u Veliku Britaniju, usput prevozeći i putnike.

Iako i dalje rijetko odlazi na kružna putovanja, najmanje Sredozemljem, naš Grad posjećuje na kružnom putovanju organiziranom po cijeni od 15.500 pezeta po osobi između 5. i 24. kolovoza 1967.  itinererom Barcelona - Cannes - Livorno - Napulj - Istanbul - Krf - Venecija - Dubrovnik - Palermo - Barcelona. U Dubrovnik ponovo dolazi nakon dvije godine  4. kolovoza 1969. kad je doplovio u 7:00 sati iz Venecije, a isplovio u 22:00 sati prema Palermu. Ponovo je doplovio iste godine 1. rujna u 7:30 sati i opet otplovio u pravcu Palerma, ali tek sutradan ujutro u 8:00 sati. 

U njegovom programu iz 1969. za kružna putovanja su objavljeni itinereri za ova dva krstarenja: Barcelona - Napulj - Capri - Krf - Bari - Venecija - Dubrovnik - Palermo - Barcelona. Sljedeće godine 21. kolovoza 1970. kruzer MONTE UMBE ponovo nas je posjetio na putu iz Venecije za Pirej i više se nikada nije vratio. Nakon pet godina plovidbi brod je raspremljen u svibnju 1975. i uskoro prodan kupcima iz Libanona te pod imenom LIBAN uglavnom plovi iz rumunjske Kostance  do Istanbula, Bejruta i Aleksandrijje. Godine 1979. brod  LIBAN odlazi u raspremu, a potom je predan na rezanje u pakistanskom rezalištu brodova Gadani Beachu.

Krajem šezdesetih godina i početkom sedamdesetih preko Atlantika je započeo sve veći promet avionima te se ovakvi putničko - teretni brodovi više nisu gradili. Pomalo su prestajali voziti i transantlantik putnički lajneri koji su se postepeno preuređivali u kruzere kakve danas poznajemo ili su išli u rezalište. Ipak brod iz današnjeg feljtona imena MONTE UMBE je ostao zabilježen sa svojih pet dolazaka u naš Grad.

Popularni Članci