test

Trasa brze ceste Dubrovnik – Zračna luka prolazi 'ispod žita', hoće li ugroziti izvorište Omble?

Autor: Ivona Butjer Mratinović Autori fotografija: Goran Mratinović
Brza cesta Dubrovnik – Zračna luka Čilipi tema je o kojoj se govori desetljećima, a sada se rade neki konkretni potezi kako bi ona postala stvarnost. Ona bi trebala doprinijeti boljoj i bržoj povezanosti, a gužve na putu prema aerodromu i kašnjenje na avione, posebno u ljetnim mjesecima, baciti u prošlost. Puno je puta obećavana, dosad još uvijek nije realizirana i vjerojatno nema onoga tko bi potrebu gradnje jedne takve ceste doveo u pitanje.

No, za mnoge je sporna trasa koja bi, onako kako je planirana, trebala prolaziti nedaleko od zaštićenog izvorišta Omble. Taj vrijedni resurs, kao jedini iz kojeg se opskrbljuje najveći dio dubrovačkog područja, vrijedi čuvati. Stoga su se o njega sapleli brojni projekti, poput recimo Hidroelektrane Ombla koja je izbačena iz prostornog plana nakon godina prepirki i bojazni kako bi mogla uništiti ekološku mrežu i bioraznolikost tog područja.

Glasne kritike pristižu i na račun najavljene gradnje aerodroma u Trebinju, pogotovo iz Dubrovačko-neretvanske županije. S pravom se upozorava na mogući negativan utjecaj na izvorište i okoliš. Stoga se povlači i logičko pitanje postoji li uopće vjerojatnost kako trasa brze ceste preko Omble neće imati negativan utjecaj po okoliš i zdravlje ljudi.

NAKON 'AMENA' MINISTARSTVA, SLIJEDE IZRADA PROJEKTA I DOZVOLE

Zanimljivo je i to kako o ovoj temi nema puno informacija u javnosti i stječe se dojam kako cijeli projekt prolazi 'ispod žita'. Dubrovački dnevnik stoga je poslao upit Hrvatskim cestama odakle su odgovorili kako je ugovorena izrada Studije o utjecaju na okoliš za projekt brze ceste Dubrovnik – ZL Čilipi koja je sada izrađena i poslana u Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja.

„Time je pokrenut postupak procjene utjecaja na okoliš kojega provodi ovo nadležno Ministarstvo. Tijekom postupka Studija će biti objavljena na web stranici Ministarstva, bit će dostupna javnosti i tijekom javnog izlaganja Studije zainteresirana javnost će biti u mogućnosti dati sve primjedbe i mišljenja na Studiju,“ istaknuli su iz Hrvatskih cesta.

Pitali smo ih i o daljnjem tijeku, nakon postupka procjene Ministarstva.

„Postupak procjene utjecaja na okoliš završit će izdavanjem Rješenja sa mjerama zaštite, nakon čega slijedi izrada glavnog projekta i ishođenje lokacijske i građevinske dozvole,“ odgovorili su iz Hrvatskih cesta. Uvid u izrađenu Studiju nismo dobili, a iz Hrvatskih cesta nisu ni odgovorili na pitanje što je predmetnom Studijom utvrđeno te postoji li opasnost po Omblu, a time i zdravlje ljudi.

GRADSKO VIJEĆE SE JEDNOGLASNO PROTIVI

Oko sporne trase planirane ceste koja bi prolazila nedaleko od samog izvorišta, u Gradskom vijeću su zauzeli jasan stav. Gradski vijećnici su lani jednoglasno usvojili Deklaraciju kao protivljenje takvoj trasi, a ideju o njoj je pokrenuo vijećnik Maro Kristić.

„Sam projekt ima svoju tendencioznu narav jer se kroz cijeli niz godina pokušava progurati ta trasa preko izvorišta Omble. Definitivno se čini kako je ona čvrsta odluka Hrvatskih cesta koja ovu trasu smatra ekonomski i financijski najisplativijom, a manje im je bitno što predstavlja izravnu ugrozu za život i zdravlje ljudi, kao i bioraznolikost i životinjski svijet tog područja. Kad su interesi u pitanju, očito to nije nikakav problem,“ prokomentirao je Kristić koje je podsjetio i na usvojenu Deklaraciju koja, očito, za Hrvatske ceste i Vladu nema nikakvu težinu.

„Iako je Gradsko vijeće usvojilo tu deklaraciju jednoglasno, čini mi se kako tu činjenicu i Hrvatske ceste i Vlada ignoriraju. Gradske vijećnike da ih zastupaju su birali građani, a oni su se jednoglasno usprotivili ovoj trasi pa ignoriranje njihovog stava zapravo baca jedno ružno svjetlo na cijelu ovu priču,“ upozorio je Kristić koji je mišljenja kako će Hrvatske ceste i dalje inzistirati na ovoj trasi, a kako je na građanima Grada Dubrovnika da joj se javno usprotive.

„To je važno jer ona predstavlja izravnu prijetnju po zdravlje ljudi koji žive na dubrovačkom području,“ smatra Kristić.

Studija utjecaju na okoliš još uvijek nije ocijenjena, a ona bi trebala dati odgovore oko toga je li projekt štetan ili nije. No, Kristić je tu nepovjerljiv.

„Puno puta dosad smo svjedočili tome kako se studije mogu naručiti, a onda se često može naručiti i ishod tih studija. Znamo kako je prošla priča oko Lučinog razdolja pa ne bi bilo iznenađenje da i ova Studija pokaže kako nema prijetnje. No, nevjerojatno je da se župan buni protiv najavljene gradnje zračne luke u zaleđu, a istovremeno podupire projekt koji se izravno nalazi nad samim izvorištem. Nelogičan mi je takav pristup i takvo razmišljanje,“ smatra Kristić. 

FRANKOVIĆ: TREBA ISPITATI MOGUĆNOST GRADNJE TUNELA KROZ SUSTJEPAN

Ovu je temu, u više je navrata, a pogotovo za gradskom govornicom, komentirao i gradonačelnik Mato Franković. Kako je isticao, potrebno je ipak ispoštovati određene uvjete, a takvog je stava i danas. Franković za Dubrovački dnevnik navodi kako je na ovu temu s Hrvatskim cestama razgovarao više puta.

„Smatramo kako se prije donošenja bilo koje odluke moraju ispoštovati sljedeći uvjeti: Studija utjecaja na okoliš za gradnju mosta preko rijeke Omble, kao i analiza i studija o mogućnosti gradnje ceste most dr. Franja Tuđmana – tunel Sustjepan – izlaz Brgat. Smatramo kako je potrebno otkloniti bilo kakve dvojbe i utvrditi što je to dugoročno najbolje za Grad Dubrovnik,“ smatra Franković.

Također navodi i kako je važno izgraditi i brzu cestu Mokošica – Most dr. Franja Tuđmana, ali i lateralni kanal oborinskih odvodnja koji bi, smatra Franković, značajno  smanjio klizišta na područje Mokošice, a cesta bi omogućila bržu i kvalitetniju povezanost tog najvećeg dubrovačkog naselja.

DOBROSLAVIĆ: PREKO OMBLE SE MORA PRIJEĆI, ALI NIKAKO PREKO IZVORIŠTA

Pitali smo i župana Nikolu Dobroslavića o tome kakav je njegov stav o trasi brze ceste kakvu predlažu Hrvatske ceste. Kako ističe, povezivanje ZL Dubrovnik s gradom, gruškom lukom i Osojnikom te dalje, budućom autocestom, svakako je među cestovnim prioritetima.

„Ova brza cesta je planirana odavno u prostornim planovima. Taj projekt, kojeg rade Hrvatske ceste je u svim planovima, i Države, i Županije. Sukladno našem prostornom planu, Hrvatske ceste su pristupile izradi Studije izvodljivosti i u njoj je ispitivana trasa i vrednovane su varijante, a sve je raspravljeno s Gradom Dubrovnikom i općinama Konavle i Župa dubrovačka,“ tvrdi Dobroslavić dodavši kako je Grad imao primjedbu.

„Način prelaska preko Omble je bio sporan za Grad, no preko Omble se u svakom slučaju mora prijeći. Naravno, niti jedan prijedlog trase nije išao preko izvorišta rijeke Omble jer se svi slažemo kako je to neprihvatljivo i time isključeno te zaista više o tome nema potrebe raspravljati,“ poručuje Dobroslavić dodavši kako su Hrvatske ceste u Studiji izvodljivosti utvrdile optimalna rješenja te kako se sada to i provjerava kroz Studiju utjecaja na okoliš koja će ići na javnu raspravu. „I tek nakon toga i eventualnih primjedbi, ići će se u projektiranje brze ceste,“ dodaje Dobroslavić.

Na javnoj raspravi će tako svi imati priliku kazati što misle o projektu i zašto je trasa preko Omble sporna. Ili nije.

Iz tiskanog izdanja 

Popularni Članci