Velik broj stranih radnika kreće s taksiranjem: 'Siguran sam da 60 posto taksi vozila u Dubrovniku posluje nezakonito!'
Neslužbeni podaci govore kako je zatraženo 300 dozvola za taksiranje stranih radnika u Dubrovniku. Tragom te informacije raspitali smo se otvara li to mogućnost za dodatni lov u mutnom, u ionako problematičnoj djelatnosti. Dio problema nastojat će se riješiti uvođenjem zone posebnog prometnog režima.
Hrvatska je sredinom ožujka donijela novi Zakon o strancima koji za cilj ima unijeti više reda na tržište rada, kad se o stranim radnicima govori. Tako su postrožena pravila za poslodavce, povećana je konkurentnost domaćih radnika u odnosu na strane, a stranima je omogućena veća pravna sigurnost.
Naravno, cilj je izbjeći ili smanjiti na minimum različite muljaže i nepravilnosti u tim radnim odnosima, kojih očito ne manjka. Odnosi se to i na autotaksi prijevoz koji, posebno u Dubrovniku koji je poznata destinacija, ali i 'zlatna koka' u ljetnim mjesecima od koje svatko pokušava ponešto zaraditi, vapi za konkretnim odrednicama i mjerama koje bi trebale smanjiti gužve, ali i uvesti veći red i kontrolu u ovu djelatnost.
KOLIKO SE POŠTUJU PROPISI?
Potrebu za većim redom i kontrolom autotaksi djelatnosti, pokazali su rezultati nedavnih kontrola. Naime, policija je nedavno u Zagrebu provela veliku akciju kontrole taksista i dostavljača, u suradnji s Državnim inspektoratom. Kao najčešći prekršaji utvrđeni su tehnička neispravnost vozila i vožnja bez sigurnosnih pojaseva, a dio državljana iz trećih zemalja kažnjen je zbog toga što su radili bez dozvole za boravak i rad.
Inače, procedura je takva da poslodavac dostavlja papirologiju potrebnu za izdavanje radnih dozvola, na koju potom Hrvatski zavod za zapošljavanje izdaje mišljenje, sve prosljeđuje policiji, a ona onda izdaje radnu dozvolu.
Kako su nam iz MUP-a objasnili da nemaju točan podatak o broju izdanih radnih dozvola za strane radnike koji bi vozili taksi, jer je objedinjen pod stavkom ‘turizam’, isto smo upitali HZZ. Oni su pak objasnili da imaju samo podatke o broju zahtjeva o mišljenju za izdavanje radne dozvole strancima. Zato smo od HZZ-a zatražili informaciju koliko su izdali takvih mišljenja.
U TRI MJESECA 2025.VIŠE STRANIH TAKSISTA NEGO 2024.
“Tijekom 2024. godine putem zajedničke aplikacije MUP-a i HZZ-a za Dubrovačko-neretvansku županiju, 23 poslodavca podnijelo je ukupno 37 zahtjeva za izdavanje dozvola za boravak i rad za zanimanje vozač/vozačica taksija”, iznijeli su podatke za prošlu godinu.
Ove se godine bilježi ogroman trend povećanja zahtjeva za strane taksiste.
“U prva tri mjeseca ove godine za Dubrovačko-neretvansku županiju 21 poslodavac podnio je za zanimanje vozač/vozačica taksija 45 zahtjeva za izdavanje dozvole za boravak i rad”,
odgovorili su na naš upit, uz napomenu kako mišljenje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje nije mišljenje za izdavanje radne dozvole strancima već mišljenje o ispunjavanju zakonski propisanih uvjeta za poslodavce.
No, taksisti s područja Dubrovnika raspolažu s neslužbenom brojkom od 300-tinjak stranih radnika za koje je dosad zatražena radna dozvola.
'DA IDETE KONTROLIRATI SVA VOZILA, REZULTATI BI BILI PORAŽAVAJUĆI'
Govori nam to čelnik Plavog taksija Dubrovnik, Ivica Smoljko. „Imamo neslužbenu informaciju kako je za 300-tinjak stranih radnika stranih radnika iz trećih zemalja zatražena radna dozvola za taksiranje na području grada. Oni ne mogu samostalno obavljati tu djelatnost nego se prijavljuju jer bi radili za nekoga. U Plavom taksiju nemamo niti jednog stranog radnika, čak ni iz susjednih zemalja, sve su naši ljudi“, govori Smiljko.
Smatra kako je bolja kontrola itekako potrebna, pa i kad se radi o stranim radnicima, što su pokazali rezultati velike akcije u Zagrebu.
„Službeni podaci od lanjske godine govore kako oko 40 posto vozila kojima se obavlja autotaksi djelatnost ima neku nepravilnost. Ja smatram kako je taj postotak još i veći. Držim da je oko 60 posto takvih vozila neispravno. Dakle, da sada idete kontrolirati sva vozila, vjerujem da bi kod 60 posto njih pronađene neke nepravilnosti“, govori Smoljko te objašnjava kako je došao do takve procjene.
„Dovoljno je da dođete na Pile i vidite autotaksi vozila koja vrše ukrcaj i iskrcaj na za to zakonski predviđenim mjestima, a to su autobusne stanice. Svako drugo taksi vozilo nema nikakve oznake ni obilježja, što znači kako takvo vozilo nije u skladu sa zakonom“, kaže Smoljko.
'VOZIT ĆE STRANI RADNICI, DOSAD IH NISMO IMALI'
Ovo je pitanje na posljednjoj sjednici Gradskog vijeća održanoj sredinom travnja povukao i gradonačelnik Mato Franković, govoreći o uvođenju dugo najavljivane zone posebnog prometnog režima koja bi trebala u punu primjernu početkom lipnja. Tom prilikom, dotaknuo se i stranih radnika u toj djelatnosti.
„Što se tiče Zone posebnog prometnog režima, mislim kako smo bili jasni i kako je Gradsko vijeće donijelo odluku da od lipnja kreće režim sa svim svojim pravilima. Imamo informaciju kako je samo do 14. veljače zatraženo preko 300 dozvola za autotaksi vozače, strane radnike. Njih dosad nismo imali, kao radnike iz trećih zemalja“, izjavio je Franković dodavši kako su najveći problem zapravo 'agregatori' koji u Grad dovedu 170 vozila, a njih onda voze strani radnici. U prijevodu, to su nerijetko vlasnici različitih j.d.o.o. tvrtki za koje strani radnici voze više od satnice na koju su prijavljeni, plaćaju minimalne doprinose te nakon nekoliko mjeseci zatvaraju tvrtku zbog neplaćanja poreza, a ponekad i doprinosa. Onda obično 'bacaju u stečaj’ taj j.d.o.o. i otvaraju novi, nastavljajući jednaku praksu.
Sve navedeno posljedica je prijašnje nedostatne zakonske regulative, koja je ove godine poboljšana, ali i liberalizacije autotaksi tržišta koja je omogućila da u Dubrovniku ovu djelatnost obavlja svatko tko to želi, zbog čega se u dva ljetna mjeseca, u špici sezone, u grad slijeva nemali broj vozila iz ostatka Hrvatske, ali i okolice.
SPAS U ZONI POSEBNOG PROMETNOG REŽIMA
Upravo zbog uvođenja većeg reda, pa i u autotaksi djelatnost koju će od ove godine u Dubrovniku, po svemu sudeći, obavljati i pozamašan broj stranih radnika, Smoljko pozdravlja zonu posebnog prometnog režima.
„Ta odluka je odlična i kada ona zaživi, cijela će se priča moći kvalitetno kontrolirati. Imamo informaciju kako će sva taksi vozila koja budu mogla obavljati svoju djelatnost oko Grada, dakle u Zoni posebnog prometnog režima, biti evidentirana tako što će na jedno ime ići samo jedno vozilo. Neće se moći prijaviti dva vozila na jedno ime. Pa i ako mijenjate 'tablicu', trebate to otkazati i prijaviti novo. To mi se sviđa jer će se i zonom posebnog prometnog režima umanjiti taj nelegalan rad i rad na crno“, mišljenja je Smoljko.
Zona posebnog prometnog režima u punu primjenu bi trebala ići od 2. lipnja i mnogi u nju polažu velike nade – kako će smanjiti gužve, ali osigurati veću transparentnost i red. U kojem obimu će se to ostvariti, vidjet će se tek nakon primjene novih pravila prometa oko Grada.