Nakon Bloomberga i BBC-a, New York Times o Hrvatskoj: "Slave režim koji je brutalnošću šokirao i tadašnje naciste"
Nakon što su o Thompsonovim koncertima pisali Bloomberg i BBC, sada se analizom pozabavio i ugledni New York Times. "Pojavila se nova generacija obožavatelja pjevača poznatog kao Thompson, koji koristi pozdrav i nacionalističku retoriku kako bi se prikazao kao čuvar hrvatske baštine", piše Times.
"Stotine dronova osvijetlile su noćno nebo oblikujući likove Djevice Marije, anđela i križa, dok je pjevač Marko Perković bio na pozornici. Bilo je tu i pirotehnike, baklje i vatromet uz početak njegove najpoznatije pjesme. Pjevač, poznat kao Thompson (po oružju), poveo je publiku s ratnim pozdravom fašističke vlade Hrvatske iz Drugog svjetskog rata, režima toliko okrutnog da je šokirao čak i svoje nacističke saveznike.
„Za dom!“ – povikao je.
„Spremni!“ – uzvratila je publika", piše New York Times.
Times piše kako Thompson već tri desetljeća koristi nacionalističku retoriku u svojim pjesmama kako bi sebe i svoje obožavatelje prikazao kao beskompromisne čuvare hrvatske baštine.
'Obožavatelji su nosili crne beretke i majice koje podsjećaju na ustaške odore'
"Danas privlači najveću publiku u svojoj karijeri, a nedavno je, prema tvrdnjama organizatora, nastupio pred 500.000 ljudi 5. srpnja u hrvatskoj prijestolnici Zagrebu. Na tom koncertu, kao i na onom mjesec dana kasnije u Sinju, na jugoistoku zemlje, mnogi Perkovićevi obožavatelji nosili su crne beretke i majice koje su podsjećale na uniforme paravojnih postrojbi ustaškog pokreta – fašističke skupine koja je vodila Nezavisnu Državu Hrvatsku, marionetsku državu Njemačke tijekom Drugog svjetskog rata. Na nekim majicama bili su ispisani i ustaški ratni pozdravi", piše NYT.
Times dodaje kako je "brutalnost ustaškog režima bila je toliko ekstremna da je najviši nacistički vojni zapovjednik u Hrvatskoj izjavio da su „poludjeli od bijesa“ dok je svjedočio prizorima masovnih ubojstava, silovanja i mučenja".
Nakon Perkovićevog nastupa u Zagrebu, Europska komisija izdala je priopćenje u kojem osuđuje „svaki izraz fašizma koji nas podsjeća na najmračnija razdoblja europske povijesti“. Predsjednik Srbije Aleksandar Vučić osudio je koncert zbog promicanja „neonacističkih vrijednosti“.
"Mnogi obožavatelji Marka Perkovića čini se da su se uhvatili za idealiziranu viziju Hrvatske koju on izražava u svojim pjesmama, kao protutežu tinjajućem nezadovoljstvu koje je rašireno u zemlji, osobito među mladima", piše Times i vezuje to uz činjenicu kako je iz Hrvatske, od ulaska u Europsku uniju, otišao veliki broj radno sposobnog stanovništva, dodajući kako je Hrvatska politički disfunkcionalna i korumpirana zemlja.
Novinar New York Timesa Joe Orovic u analizu je unio i izjavu Hrvoja Klasića, profesora povijesti na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, koji kaže da u Perkovićevom imidžu postoji i element "zabranjenog voća" koji privlači obožavatelje.
„Desetljećima je Thompson vrlo kontroverzna figura, a kako to obično biva — posebno među mladima, ali ne samo među njima — ono što je zabranjeno postaje posebno intrigantno i zanimljivo“, rekao je Klasić, navodi Times.
"Iako je popularan već desetljećima, njegova privlačnost porasla je posljednjih godina. Njegove su pjesme postale nezaobilazan dio domoljubnih događanja i proslava u Hrvatskoj, osobito tijekom slavlja povodom drugog mjesta koje je Hrvatska osvojila na Svjetskom prvenstvu 2018. godine kada je Perković nastupio na dočeku reprezentacije", piše Times.
'Pomak Hrvatske udesno'
"Za obožavatelje, Marko Perković je herojski simbol hrvatskog identiteta. Za kritičare, Perković je provokator i nacionalist koji prodaje albume tako što uljepšava ikonografiju fašističke prošlosti Hrvatske i koristi katoličku simboliku koju mnogi Hrvati smatraju ključnim dijelom svog identiteta. Također ih zabrinjava što njegova popularnost može biti znak pomaka Hrvatske udesno, u društvu u kojem se mnogi mladi osjećaju razočarano tradicionalnom politikom", piše novinar Orovic.