/* */

Električni romobili nisu za zafrkanciju: U godinu dana samo jedna nesreća s materijalom štetom, svi ostali zadobili ozljede!

Autor: Ivana Smilović Autori fotografija: Igor Soban/PIXSELL

Oni nipošto nisu igračke nego prijevozna sredstva koja prave sve više muka u našem prometu – raste broj prometnih nesreća, a mnogi nisu upoznati ni s pravilima koja moraju ispunjavati da bi uopće stali na romobil

Sve češće na gradskim prometnicama, ali i na pločnicima, možemo vidjeti električne romobile. Zgodno prijevozno sredstvo mnogi ne doživljavaju suviše ozbiljno, nažalost, sve dok se ne dogodi nesreća. Daleko su ta vozila od igračaka na kojima smo se kotrljali u mladosti, čega možda neki i nisu svjesni, pa često možemo vidjeti i djecu ispod 14 godina kako se na njima voze, većinom i bez potrebne opreme. Njihov broj sve više raste, a procjenjuje se da ih na hrvatskim cestama ima preko 20 tisuća.

Iako su bili donekle dio ''sive zone'' prometa, od srpnja 2022. godine službeno su svrstani u kategoriju 'osobnih prijevoznih sredstava' u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, što znači da ih se ne može voziti 'tek tako'. No čini se da je još dug put do toga da vozači shvate kako kršeći pravila mogu postati sigurnosna ugroza.

U posljednjih godinu dana, točnije od 5. lipnja 2024. godine do 5. lipnja ove godine, zabilježeno je 390 prekršaja vezanih za električne romobile, odgovorili su na naš upit iz Policijske uprave dubrovačko-neretvanske.

Od toga su najčešći prekršaji: neguranje električnog romobila preko pješačko prijelaza, nekorištenje reflektirajućeg prsluka, kao i nekorištenje zaštitne kacige.

NIJE SAMO DO MALOLJETNIKA

Nesreća je također bilo. Ne prevelik broj, ako se gleda razdoblje od godinu dana, njih tek 18. Međutim, indikativno je da je od toga samo jedna nesreća bila s materijalnom štetom, dok je 17 bilo – s ozlijeđenim osobama.

U prometnim nesrećama s ozlijeđenim osobama, devet osoba je zadobilo teške tjelesne ozlijede, te šest osoba lake tjelesne ozlijede”, napisali su iz PU dubrovačko-neretvanske.

U razgovorima se često može čuti da su krivci za neopreznu vožnju električnih romobila maloljetnici, kao i za nesreće koje se s njima povezuju. No iz dubrovačke policije to demantiraju. Kako kažu, počinitelji prekršaja nisu često maloljetne osobe, jer se zapravo najčešće radi o počiniteljima starijima od 18 godina. No, dodaju, i maloljetne osobe svakako čine prekršaje.

KORISNI SAVJETI

PU dubrovačko-neretvansku upitali smo što bi savjetovali vozačima električnih romobila.

Evo što su poručili:

Električnim romobilom ne smiju upravljati osobe mlađe od 14 godina.
– Vozač romobila mora nositi zaštitnu kacigu na glavi za vrijeme vožnje.
– Električnim romobilom može se prevoziti samo osoba koja upravlja romobilom.
– Ne smiju upravljati vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime se umanjuje mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom.
– Vozači električnih romobila dužni su se kretati biciklističkom stazom ili trakom u smjeru kretanja prometa, a ako takva traka ili staza ne postoji, mogu se kretati pješačkim dijelom, pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu, pogotovo pješaka. Kad se kreću biciklističkom stazom ili trakom i trebaju prijeći kolnik, vozači romobila moraju provjeriti je li sigurno prijeći kolnik, a ako biciklistički prijelaz nije označen, moraju se ponašati poput pješaka – sići s romobila i prijeći kolnik na obilježenom pješačkom prijelazu, gurajući romobil pored sebe. Također, ukoliko ne postoji biciklistička staza ili traka, električni romobili mogu se koristiti na dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina ograničena na 50 kilometara na sat ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom, i to krećući se što bliže desnom rubu kolnika.
– U noći ili u vrijeme smanjene vidljivosti trebaju koristiti reflektirajući prsluk, reflektirajuću odjeću ili drugu reflektirajuću oznaku.

Jasno je kako smo što se tiče biciklističkih staza ''kratki'', pa ne čudi što se sve više romobila kreće cestama. Na to se moraju priviknuti i vozači „regularnih” vozila, koji su navikli na bicikliste, a ponekad i neočekivane šetače (primjerice na magistrali), ali romobili im još uvijek znaju unijeti pomutnju. Kao i kod svih sudionika u prometu, nužan je oprez i eventualno usporavanje ako se vidi da prometna situacija nije idealna.

FOKUS IPAK NA NAJMLAĐIMA

Iako nisu glavni krivci za nered na cestama, maloljetnici ipak zahtijevaju veću pozornost. S 14 godina teško je biti ravnopravni vozač na cestama, to ipak zahtijeva iskustvo, hrabrost i samopouzdanje. Nekada te godine donose i višak samopouzdanja, ali zato ih se stalno treba osvještavati da su samo dio prometa, a ne njegovi vladari. A najviše za to su odgovorni roditelji.

Roditelji vozača električnih romobila trebali bi biti svjesni pravila i sigurnosti, kao i važnosti korištenja zaštitne opreme. Prije svega, ne smiju dopustiti djeci mlađoj od 14 godina vožnju. Također, vozači moraju nositi kacigu i druge zaštitnike (štitnike za laktove i koljena)”, napisali su iz PU dubrovačko-neretvanske.

Dobro je znati da Zakon definira osobno prijevozno sredstvo kao vozilo bez sjedećeg mjesta, čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kilovata i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 kilometara na sat. Postoje, naravno, romobili koji premašuju te specifikacije, ali onda moraju proći postupak homologacije (tehnički pregled i službeno odobrenje da vozilo smije na cestu) i biti registrirani.

Što se tiče edukacije, kao bitnog faktora, makar u ovim mlađim godinama, na razini PU dubrovačko-neretvanske završnim razredima srednje škole održane su edukacije na navedenu temu, dok se svakako tijekom cijele godine provode edukacije koje se odnose na mopede, motocikle i osobna prijevozna sredstva, kao i u autoškolama gdje se educiraju vozači navedene skupine vozila.

A uz mlade, očito se trebaju osvijestiti i oni nešto stariji vozači. Nitko nije tisuću posto zaštićen na cestama, a na električnom romobilu vozači su ipak ranjiviji i izloženiji, nego na ostalim vozilima.

Popularni Članci