“Romobil nije igračka”: Učenici u Dubrovniku prvi put isprobali simulator sigurne vožnje (FOTO/VIDEO)
Javna prezentacija prvog simulatora vožnje električnog romobila u Dubrovniku održana je u predvorju OŠ Ivana Gundulića.
Ovaj inovativni događaj predstavlja ključnu aktivnost kampanje „ROMOBIL VOZILO – NE IGRAČKA“, koju provodi Postaja prometne policije Dubrovnik u suradnji s Hrvatskim autoklubom (HAK).
Denis Pavela, viši policijski službenik za prometnu preventivu Postaje prometne policije Dubrovnik govoio je u sklopu prezentacije.
"Kad se romobil stavio u zakonsku regulativu 2022. godine, svi smo bili sretni i ushićeni iz razloga: manje onečišćenje okoliša, alternativni prijevoz, nema gužve na cestama. Nažalost, to ushićenje u zadnje vrijeme prerasta u tragedije, tako da u našim medijima imamo navode o više stradalih na električnom romobilu. Mahom se radi o djeci ispod 14 godina. Ja kao roditelj, ali i većina nas roditelja, smatramo da je romobil igračka. Kad ga stvarno pogledate, on jest igračka, ali problem je što ga roditelji mahom kupuju djeci koja nemaju ni 14 godina. Što se događa? Dijete sretno, zadovoljno, uzoran učenik, sve petice u školi, traži poklon. I naravno, dijete treba nagraditi. Ali dijete onda kaže da bi romobil, a roditelji to ispunjavaju jer je zaslužilo. Slikamo se, fotografiramo, stavimo na društvene mreže. Zašto? Jer ako nismo pokazali svima da imamo prekrasno dijete, da smo mu kupili romobil, to se nije dogodilo. Priča kao iz bajke. Ali cesta je hladna, surova, puna kamena, stakla i ne oprašta. Pa imamo situaciju da ta bajka prerasta u tragediju", kazao je Pavela.
Obratio se onda direktno djeci.
"Vaši roditelji su jutros na poslu, od pet, šest sati. Zašto idu na posao? Da bi vama mogli kupiti markiranu odjeću, trenerku, sto, dvjesto, tristo eura... Da njihovo dijete ne bi u ničemu zaostajalo u odnosu na drugu djecu. Zašto su profesori ovdje danas? Zašto su tu edukatori iz HAK-a? Radi vas. Profesori da bi prenijeli znanje na vas, da sutra budete uspješni i sretni, odrasli i da imate svoju djecu. A edukatori da ne stradate, da to sve doživite. Molim vas, vodite brigu o sebi jer netko vas čeka doma, netko vas voli" kazao je Pavela.
RIZIK KOJI TREBA SMANJITI
Pročelnik Upravnog odjela za obrazovanje, šport, socijalnu skrb i civilno društvo Dživo Brčić ponovno je naglasio da romobil nije igračka.
"Pitanje je li nosite svu sigurnosnu opremu kad vozite romobil, to je osnovno pitanje. Vozite li romobil onako kako je zakon propisao da ga treba voziti? Vozite li ga po kolniku ili nogostupu? Pazite li na druga vozila koja su oko vas, kao i na ljude? To su sve pitanja koja morate sami sebi postaviti, jer svaka vožnja je rizik. Trebalo bi nastojati taj rizik svesti na najmanju moguću mjeru i zbog vas, ali i zbog drugih. Jako je bitno da danas pažljivo poslušate i pogledate prezentaciju jer vam može spasiti život, sačuvati vas od teških ozljeda. Nitko to ne bi želio i zato morate svakodnevno čuvati sebe, ali i paziti na ljude oko vas, jer je to iznimno bitno", kazao je Brčić.
Djeci se potom obratio edukator HAK-a Ilija Šarić, inače Voditelj Ureda cestovne sigurnosti i prometne preventive, koji je održao uvodno predavanje.
"Na početku ću naglasiti, nije cilj zabraniti električne romobile, zabrane nikad ništa dobro nisu donijele. Kroz povijest, ljudi su se susretali s novim sr sredstvima koje su im bile opasne za život i zdravlje, ali uz pametnu i pravilnu prometnu regulativu i pravilan odnos prema tim sredstvima, mi danas koristimo i automobile i motocikle i avione i helikoptere... E-romobil može biti iznimno korisno sredstvo i po pitanju ekologije i po pitanju urbanističkog planiranja, smanjivanja prometnih gužvi, ali ga, kao svako sredstvo, moramo koristiti pametno", kazao je Šarić.
Istaknuo je par nedostataka e-romobila, što se tiče sigurnosti u prometu.
"To su izazovi u pitanju zakonske regulative, već 2022. godine smo donijele izmjene kojima su zakonom definirana prometna pravila za korisnike e-romobila. Činjenica jest da je e-romobil trenutno najopasnije prijevozno sredstvo. Opasnije i od motocikla, automobila, bicikla... Finska studija je pokazala da je e-romobil 13 puta opasniji od vožnje bicikla i dva puta od važnje motocikla. Najvažnija negativnost je da svaki pad s e-romobila završi s povredema, a nažalost, nerijetko su to teže povrede, povrede opasne po život i smrtna stradavanja", naglasio je Šarić.
VAŽNE LEKCIJE
Kazao je da su u zadnje tri godine tri osobe smrtno stradale u prometu, od kojih je jedna bila mlađi maloljetnik, čime se jasno pokazuje opasnost e-romobila. Naglasio je pravila - za vožnju e-romobila treba imati minimalno 14 godina, e-romobil ne smije razviti brzinu veću od 25 km/h, a brzina se mora prilagođavati, maksimalna snaga je 0,6 kW, obvezno je nošenje zaštitne kacige (kazna za nenošenje kacige je 30 eura), romobil služi za vožnju jedne osobe, ne smiju se koristiti slušalice (također kazna 30 eura), ali može se nositi jedna slušalica u jednom uhu, reflektirajući prsluk ili druge oznake su nužne u noćnim satima, ali i u trenucima smanjene vidljivosti.
"Važno je napomenuti da je HAK još prije tri, četiri godine prepoznao e-romobil kao novo prijevozno sredstvo i kao izazove koji se postavljaju pred nas. Već tada smo započeli s pripremama, naravno, u suradnji s policijom, i prije dvije godine smo izdali priručnik za sigurnu vožnju e-romobila, e-bicikla i bicikla. Mogu pohvaliti naše aktivnosti po pitanju preventive jer smo prvi ne samo u Hrvatskoj, već i u Europi, prepoznali problem e-romobila. I ovaj naš program je pobudio veliki interes u europskoj javnosti", kazao je Šarić.
Inače, kampanja, koja se provodi tijekom studenog i prosinca 2025. godine, ima za cilj smanjenje broja prometnih nesreća, podizanje razine prometne kulture te povećanje svijesti o odgovornom korištenju osobnih prijevoznih sredstava.
U sklopu događaja, osim same prezentacije simulatora, omogućeno je isprobavanje simulatora vožnje romobila, tijekom kojeg su učenici imali priliku upoznati se s tehnikom sigurne vožnje, prepoznavanjem opasnosti u prometu, te analizom vlastite reakcije na simulirane prometne situacije. Prezentaciju na simulatoru vodila je Petra Vedriš iz Ureda cestovne sigurnosti i prometne preventive HAK-a.