/* */

Bili smo u patroli s lučkom kapetanijom: 'Lijepo je viđet da imamo nadzor! Hvala Bogu da ih imamo na moru!'

Autor: Ahmet Kalajdžić Autori fotografija: Ahmet Kalajdžić

I ove je godine Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH održalo već tradicionalnu akciju pojačanog nadzora sigurnosti plovidbe na Jadranu. I u ovogodišnjoj akciji “Sigurna plovidba 2025“ sudjelovala su plovila i službenici svih lučkih kapetanija i pripadajućih lučkih ispostava na hrvatskom Jadranu, a na dubrovačkom su području novinari akciju pratili na brodu “Danče“ koji je u kontrolu isplovio iz “Shella“.

Cilj akcije i ovaj je put bila preventivna zaštita svih sudionika u pomorskom prometu tijekom turističke sezone kad se, i inače, bilježi značajno povećanje domaćih i stranih plovila u našem Jadranu. Shodno najavi nadležnog Ministarstva mora, poseban naglasak u nadzoru usmjeren je na kontrolu brzine plovidbe u nedozvoljenom području ka i na iznajmljivanje plovila, ali i na putničke brodove u nacionalnoj plovidbi namijenjene za jednodnevne izlete i višednevna krstarenja. Provjeravala se valjanost brodske administracije, posjedovanje svjedodžbi posade te moguća alkoholiziranost članova posade i poštivanje obveze prijave kroz sustav CIMIS.

-Najčešći prekršaji koji se utvrde tijekom ovih akcija su plovidba neprilagođenom brzinom, prekrcanost putnicima i neposjedovanje ovlaštenja za upravljanje plovilima. Statistički se može zaključiti kako se sve “vrti“ oko približno istog broja prekršaja, tako da ne bih rekao da postoji značajan porast prekršaja. No, prekršitelji su u jednakom omjeru domaći i stranci. Ljeti smo svakodnevno prisutni na moru jer ovakvih akcija imamo i u svako doba dana, a obavljamo ih sličnim plovilima na Lastovu, Veloj Luci i Korčuli te još jednom brodicom u Dubrovniku, tako da je netko od nas stalno u nadzoru pomorskog prometa. Ovakve su akcije od velikog značaja i samim tim što najavom akcije sudionici pomorskog prometa doznaju za održavanje pa se u tom smislu drugačije i ponašaju. Ipak, nama su interesantnije nenajavljene akcije, što su te svakodnevne plovidbe i nadzor mora. Minimalni iznosi kazne za pomorski prekršaj je oko 40 eura u slučaju da upravitelj brodice sa sobom nije ponio uvjerenje da je osposobljen za upravljanje plovilom- rekao nam je dubrovački lučki kapetan Mato Kekez.

MANJE PREKRŠAJA VOZAČA JET SKI PLOVILA

-Posljednjih je godina zamjetan manji broj prekršaja od strane upravitelja jet ski plovila, ali ne znam zašto je to tako. Možda je došlo do manjeg interesa za jet ski?! Uz to su i kazne prilično velike!- dodao je.

Inače, tijekom akcije brod “Danče“ je plovio pod zapovjedništvom kap Andra Marića, dok su posadu činili mornar Predrag Šegović i upravitelj stroja Tonći Benić, a s njima je bio i inspektor Joško Vlašić. Prvi brod koji je kontroliran u akvatoriju između Solituda i Mandrača bio je cavtatski izletnički brod “Epidaurum“ kojim je upravljao Bruno Ljubić. Nakon kontrole kojom se pokazalo da je sve u redu, Ljubić je samo kratko rekao:- Hvala Bogu da ih imamo na moru!

Potom je kontroliran brod “Elite 1“ (tip“Jeannea- Prestige 35“ vlasnika Nikše Smojvera) na kojem je voditelj bio Maro Gigović. I kod njega se pokazalo da je sve u najboljem redu.

-Da, imam sve uredne dokumente pa možemo nastaviti dalje ploviti. Važno je da Kapetanija uredno obavlja svoj posao jer je na moru puno plovila, posebno glisera. Radujem se kad je na moru red i odgovarajuća sigurnost. Inače, svašta se može dogoditi. Stoga, lijepo ih je viđet! - kazao je.

KAKO JE IZGLEDALA AKCIJA 

Kontrole su u pomorskom prometu nešto duže nego u cestovnom, a duži su i zapisnici. Dok traju provjere, na prilazu i oko samog broda “Danče“ sva ostala oplovila vidljivo usporavaju brzinu plovidbe, neka čak naglo i može se reći da se u zraku osjeća gotovo opipljivo olakšanje posade brodova koji nisu kontrolirani. No, ne zbog neposjedovanja ili dokumenata koji nisu valjani, nego zbog činjenice da goste mogu čim prije odvesti na obećani izlet koji bi u slučaju kontrole bio odgođen dok se nadzor ne okonča.

Istovremeno, između Dakse i Babina kuka, u akciji je bila i brodica za hitni medicinski prijevoz, inače vlasništvo Lučke kapetanije Dubrovnik. Bilo je uočljivo kako iz Gruža jet ski plovila isplovljavaju dozvoljenom brzinom, dok je ranijih godina čak 80 posto svih prekršaja otpadalo upravo upravo na ta plovila! Ali, otkad je u primjeni posebna aplikacija, broj prekršaja je drastično smanjen. Naime, vlasnici jet skija u aplikaciji prethodno naznače akvatorij unutar kojeg jet ski ne može ploviti brže od maksimalno dozvoljene brzine. Čim se nađu izvan tog područja, aplikacija dozvoljava bržu plovidbu, što se uglavnom odnosi na plovidbu unutar pojasa od 300 metara udaljenosti od obale. No, ako vlasnik ili iznajmljivač u aplikaciji nije to područje valjano označio, tad jet ski može glisirati jer ga aplikacija - ne ograničava! Ipak, nakon češćeg plaćanja kazni, većina je vlasnika valjano ucrtala “kritična“ područja te je sad i prekršaja znatno manje. No, doznali smo kako je uočljivo da dio iznajmljivača još uvijek u aplikaciji nije označio područja između Dakse i “Presidenta“ te između Lokruma i “Belvedera“, tako da neki s jet skijem i dalje tamo glisiraju i neobuzdano luduju.

I VLASNICI PLOVILA PODRŽAVAJU AKCIJU

Inače, brzina plovidbe je od zapadnog rta Dakse do Solituda i dubrovačkog mosta ograničena na šest čvorova, a od mosta do ACI marine te od Solituda do luke Gruž na 4 čvora. Tijekom nadzora je zaustavljeno i plovilo cavtatskog poduzetnika Jakše Ivaniša koji je njim i upravljao. I kod njega je sve bilo kako treba. 

-Svakako podržavam ovakve akcije koje su dobrodošle, posebno zbog nekih mladih ljudi kao i stranaca koji ne paze na brzinu plovidbe, osobito u području u kojem je utvrđeno ograničenje od 6 milja- ističe Ivaniš te je komentirao i činjenicu kako u akciji nije nitko kažnjen:

-Vjerojatno se pronio glas o ovoj akciji te stoga nitko nije ni kažnjen. Ali, kako god, dobro je da je plovilo Kapetanije tu jer ljudi više paze na propise plovidbe!

Popularni Članci