/* */

'REALNO, MI SMO TOP' Turistički vodič komentirao cijene u Hrvatskoj: Voli nas Hollywood, a konkurencija nam je nesigurna

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Grgo Jelavic/PIXSELL

Andrej (35) radi kao turistički vodič već sedam godina. Vodi turističke grupe po inozemstvu - specijalizirao se za skandinavske zemlje - ali i po Hrvatskoj. Prošao je cijelu Europu i dobar dio svijeta, a to malo slobodnog vremena što uhvati, rado provede ljetujući na hrvatskoj obali.

Andrej kaže kako bez problema uspije pronaći smještaj za dvije osobe po cijeni od 50 eura!

Na pitanje, kako mu to polazi za rukom, kaže da ne ljetuje u špici sezone, ali i da ima puno kontakata te uvijek uspije pronaći nešto last minute, malo se potrudi, spusti kriterije…

Komentirajući činjenicu da su cijene apartmana na našoj obali veće za otprike 30 posto veće nego lani, Andrej za Net.hr kaže da, objektivno, poskupljuje sve i svugdje. Navodi primjer Crne Gore, u kojoj je prije pandemije često boravio poslovno te da su cijene ove godine i kod njih porasle samo što je, pojašnjava, početna cijena tamo niža nego kod nas. A što se cijena u Hrvatskoj tiče…

'Realno, mi smo hit'

"Realno, mi smo hit", kaže Andrej. "Otvorena su nova tržišta - dolaze turisti iz dijelova svijeta iz kojih nisu prije dolazili, makar ne još u tolikom broju. Kad sam 2021. radio u Splitu, nama su tu sezonu, koja još nije bila dobra, iznijeli Francuzi, koji generalno nisu turisti koji su nama u prijašnjim godinama bili prioritet, a podbacili su Australci, Englezi, Amerikanci koji su ranije 'hranili' taj sektor turizma."

Sada su se, kaže Andrej, prijašnji gosti vratili, a pojavio se velik broj Indijaca i Francuza. Smatra da je rast cijena u turizmu posljedica različitih trendova.

Odlična destinacija

"Prvi je, afirmirao si se kao neka hit interesantna destinacija koja ima puno toga za ponuditi. Osim klasičnog ljetnog turizma, imamo jako puno kulturnih lokaliteta i to sve bolje iskorištavamo. Više UNESCO-vih lokaliteta od Hrvatske u Europi imaju samo Francuska, Španjolska, Italija i Grčka, što znači da smo u jako dobroj poziciji", kaže Andrej te naglašava da su cijene u tim zemljama i dalje niže nego kod nas.

Na komentar da Hrvatima postaju sve zanimljivije podjednako lijepe, a cjenovno pristupačnije destinacije poput Bugarske i Rumunjske, kaže:
"Logično je da je cijena u Bugarskoj niža. Bugarska se nigdje u svijetu ne percipira kao turistička destinacija, izuzev Balkana. Njima gravitira dio turista slabije platežne moći, ali ako se uspoređujemo s Grčkom, Francuskom, Španjolskom, Italijom, s europskim Mediteranom, cijene kod nas i dalje nisu previsoke."

Širok spektar gostiju

Andrej ističe da su Hrvatskoj prava konkurencija Sjeverna Afrika i Istočni Mediteran, ali problem je percepcija sigurnosti u tim zemljama, što Hrvatsku stavlja u još bolju poziciju. I još si, dodaje Andrej, povrh toga popularan u Hollywoodu.

"Amerikanci koji mi dolaze na turu, njima je puno interesantniji podrum gdje je Deneris držala zmajeve u Game of Thrones, nego činjenica da su ti podrumi stari 1800 godina i da je to povijest koju oni kod sebe doma ne mogu vidjeti", kaže Andrej. "A onda, s druge strane, postoje gosti koje ne zanima Game of Thrones. Svakako imamo širi spektar gostiju sada nego što smo imali prije osam do deset godina", naglašava.

Odljev kvalitetnih radnika

Kao drugi razlog za rast cijena u turizmu navodi 'pauzu' koja je trajala zbog covida, a tijekom koje je ogroman broj kvalitetnih turističkih radnika napustio sektor turizma.

"Potražnja se u međuvremenu povećala, a dio ljudi otišao je u inozemstvo ili su otvorili svoje biznise pa sada postoji jedna velika rupa, ne samo u zanimanjima o kojima se stalno piše - kuhari, konobari, sobarice - već i među turističkim vodičima", kaže Andrej. Napominje da se kvalitatan kadar, koji je sve prošao i zna što ga čeka, više neće vratiti raditi po cijenama za koje je radio prije pandemije.

"Kada sam 2019. radio, dnevnica za vođenje turističkih grupa po inozemstvu je bila 80 do 100 eura. Sada je 120 eura ili više. Dnevnica za vodiče po Hrvatskoj je 80 eura, a prije korone bila je 350 do 400 kuna. Imamo rast cijena, 'know how' se jako dobro prodaje", kaže Andrej.

Cijeli tekst pročitajte OVDJE

Popularni Članci