AMERIČKA MORNARICA Ovo je priča o USS Henderson i USS Pittsburgh, brodovima koji su 1923. došli u Dubrovnik

Autor: Ivo Batričević
Naš sugrađanin Ivo Batričević u feljtonu 'Priče o moru i brodovima' donosi detalje o američkim ratnim brodovima USS Henderson i USS Pittsburgh.

Google tražilica me je dovela do dvije fotografije američkih ratnih brodova na kojima piše: USS HENDERSON pred odlazak iz Raguse u Italiji 1923. godine s dijelom posade teške krstarice  USS PITTSBURGH i ostalim osobljem na brodu te je uslijedio njihov povratak u domovinu. To je ustvari bila zamjena posade, a događaj je fotoaparatom zabilježio vođa palube Mate George Behrens. Danas se te fotografije nalaze u arhivi U.S. Naval History and Heritage Command. 

Kod fotografija sam odmah primijetio kako su one ustvari slikane u Ragusa - Dubrovnik, a ne u Italiji. Grad Ragusa u Italiji je uvučen u kopno na otoku Siciliji i nalazi se na 520 metara nadmorske visine te je došlo je do pisane pogreške pošto se na obje slike vidi da je to u nas. Smjena posade se odvijala na sasvim čudnom mjestu sidrenja te je USS HENDERSON oborio sidro ispred rta Bat pred ulazom u Zaton i u smjeru Orašca, a po lancanama na krmi (tri sa svake strane) vidimo da su išle dosta na široko te su se vezali na obali po stijenama.

 Na toj fotografiji u pozadini lijepo vidimo s lijeve strane ulaz u luku Gruž i to Rt Leander na Lozici i ponta od Šipka na Lapadu pored Solituda, a iza se nazire brdo Srđ. S desne strane vidimo dio otoka Daksa i brdo Mala Petka. Na drugoj fotografiji vidimo posadu s opremom na brodu USS PITTSBURG koji su udaljeni od obale nekih sto metara ili i više, a u pozadini vidimo stijene ispod mjesta Orašac. Uz bok broda vidimo manji vojni brodić USS SCORPION (PY-3) koji im je služio za prebacivanje posade i opreme s broda na brod. Oba ova ratna broda i mali brodić su bili jednom u Dubrovniku i nikada se više nisu vratili. Zanimljivo je da je ratni brod USS PITTSBURGH (CA-4) kojem vidimo samo dio krme, ustvari teška krstarica koja je imala četiri ciminjere - dimnjaka.                             

USS HENDERSON (AP-1)

USS HENDERSON (AP-1) s navoza brodogradilišta Philadelphia Navy Yard zaplovio je u svibnju 1917. Bio je to brod od 7730 6T, dug 148 metara koji je s pogonom od dva parna stroja ukupne jačine od 4400 konjskih snaga mogao ploviti brzinom od 12 čvorova. Bio je namijenjen prekooceanskim plovidbama u kojima je prema europskim ratištima mogao prevoziti 1700 potpuno naoružanih vojnika, svu njihovu bojnu opremu i velike količine ratnog materijala. Bio je naoružan s osam topova kalibra 130 mm. 

Prvu je plovidbu USS HENDERSON poduzeo sredinom lipnja 1917. kada je iz New Yorka prema francuskoj luci Saint Nazaire preveo 1500 regruta i 24 tovarna konja. Prvi svjetski rat se bližio svome koncu, pa je prema Europi zaplovio još svega osam puta. Zato je u kasnijim povratnim plovidbama sve do konca 1919. s europskih ratišta u Philadelphiju vratio kući preko 10 tisuća ratnih veterana. Nakon sretno završene europske avanture, HENDERSON je prevozi vojne potencijale prema karipskim kriznim područjima, najviše prema Kubi i Haitiju. Neko vrijeme održavao je i putničke pruge, a sudjelovao je i u brojnim ceremonijalnim dužnostima. Tako je u srpnju 1923. na svojim palubama ugostio i tadašnjeg američkog predsjednika Warrena Hardinga u njegovoj posjeti Aljasci. Hardingu je nakon ovoga putovanja pozlilo pa je uskoro i umro, svega pet dana nakon iskrcavanja s broda. 

Izbjegao napad na Pearl Harbour

USS HENDERSON je sudjelovao i u misijama na Panamskom kanalu i kineskom Shanghaju, a japanski napad na Pearl Harbour je sretno izbjegao jer je samo par dana ranije odatle otplovio prema Kaliforniji. Ulaskom Sjedinjenih Američkih Država u Drugi svjetski rat, uglavnom plovi u dvostrukoj vojnoj i civilnoj službi između kalifornijskih luka i Havaja, sve do rujna 1943. kada je u San Franciscu raspremljen. 

Upućen je u brodogradilište General Engineering & Dry Dock u Oakland – California gdje je do ožujka 1944. preuređen u brod bolnicu za prihvat 477 ranjenika. Pod novim imenom USS BOUNTIFUL(AH-9) upućen je na Dalekoistočna ratišta gdje sudjeluje u invaziji Marijanskih otoka. Krvava ratna zbivanja u konačnom slomu Zemlje Izlazećeg Sunca BOUNTIFUL je oprobao u najgorim mogućim uvjetima izvlačeći ranjenike iz bitaka sa lwo Jime i Okinawe. 

Neko je vrijeme proboravio na vezu u japanskoj luci Yokosuka da bi se konačno u ožujku 1946. vratio u San Francisco. Stari i isluženi ratni veteran se ni ovdje nije dugo skrasio jer je već koncem svibnja 1946. upućen na pacifički atol Bikini gdje je aktivno sudjelovao u tamošnjim atomskim eksplozivnim testovima, a potom uposlen i na liječenju njihovih nesretnih sudionika. Sredinom rujna iste godine BOUNTIFUL je u Seattleu raspremljen te u siječnju 1948. prodan u staro željezo. Potpuno je izrezan u Consolidated Builders Seattle Inc u Seattleu - USA gdje je u visokom pećima tamošnjih čeličana konačno i završio svoj doista bogati i zanimljivi život okrunjen s čak četiri američka ratna vojna odlikovanja. 

USS PITTSBURGH (CA-4)

USS PITTSBURGH (CA-4) je izgrađen u brodogradilištu William Cramp & Sons u Philadelphia – Pennsylvania kao teška krstarica pod imenom USS NEBRASKA. Bio je to prvi brod u svojoj klasi od ukupno šest identičnih. Na porinuću 22. kolovoza 1903. imao je novo ime USS PENNSYLVANIA. Kuma broda je bila gospođica Coral Quay, kćer Senatora Mathew S. Quay od Pensilvanije, a prvi zapovjednik broda je bio kapetan Thomas C. McLean koji je isplovio na prvo putovanje 9. ožujka 1905. Cijena izgradnje broda je bila 3,9 milijuna US dolara, imao je punu istisninu / deplasman (težina broda) 13 900 tona, duljinu 154, širinu 21,18 i gaza 7,34 metara. Imao je dva parna stroja trostruke ekspanzije ukupne snage 23 000 konjske snage na dvije propele koje su mu davale brzinu od 22 čvora. 

Od naoružanja je imao četiri topa od 203 mm,14 topova od 152 mm, 18 topova s brzim ispaljivanjem od 76 mm, 12 topova od 47 mm, 2 manja topa od 37 mm i dvije torpedne cijevi od 450 mm. Na brodu je bilo 80 časnika, 745 mornara i 64 marinca. Nakon dugogodišnje službe PITTSBURGH je povučen iz službe 10. srpnja 1931. godine, a prodan je u rezalište brodova Union Shipbuilding u Baltimoreu- Maryland 21. studenog iste godine.

Tako je nestao još jedan brod koji je posjetio Dubrovnik, a imao je četiri ciminjere – dimnjaka. U mojim istraživanjima u knjigama dolaska i odlaska brodova pamtim da nas je s četiri ciminjere posjetio 1928. godine i Cunardov putnički transatlantik AQUITANIA.

  1. USS Henderson u  Ragusa - Dubrovniku. Foto:  Mate George Behrens, U.S. Naval History and Heritage Command Photograph.

  2. USS Pittsburgh (CA-4) u Ragusa - Dubrovniku.  Foto: Mate George Behrens, U.S. Naval History and Heritage Command Photograph.

  3. (Rezervna) USS Henderson. Izvor fotografije  je  U.S. Naval History and Heritage Command

  4. Teška krstarica USS Pittsburgh (CA-4)

Popularni Članci