TURSKI KRUZER KOJI JE STEKAO SVJETSKU SLAVU Proslavio se kao brod bolnica, spašavao ranjenike Pearl Harboura u sudjelovao u legendarnim operacijama
Ankara, Iroquois, USS Solace imena su istog broda koji je imao zanimljiv ratni put i bio je dobitnik brojnih vojnih odličja
Turkish Maritime Lines (turski Denizyollari), u vlasništvu državne banke Denizcilik Bankasi Turk Anonim Ortakligi, je najveći turski državni brodar čija povijest u kontinuitetu datira iz daleke 1843. godine. U njenoj floti plovi preko 120 putničkih brodova, uglavnom trajekata koji održavaju brojne lokalne pruge, ali i dužobalne i međunarodne te ima i putničke kruzere.
Državna banka Denizcilik Bankasu D.A.O. (Turkish Maritime Bank) osnovana je 1938. sa zadatkom kreditiranja razvoja turske trgovačke flote. U njenom vlasništvu, među brojnim drugim kompanijama, našla se i Turkish Maritime Lines. Nakon potpune rekonstrukcije državnog bankarskog sustava, dobila je 1995. današnje ime TDI (Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş.). U vlasništvu sestrinske kompanije TDI Maritime Organization je i pet terminala za kružna putovanja u lukama: Istanbul, Kusadasi, Antalya, Cesme i Marmaris.
KAO BROD BOLNICA PREPLOVIO GOTOVO CIJELI PACIFIK
Turski kruzeri su rijetko dolazili u Dubrovnik. Prvi među njima je bio parobrod ANKARA koji je izgrađen 1927. godine za Clyde Mallory Steamship Lines u brodogradilištu Newport News Shipbuilding and Drydock Co. u Sjedinjenim Američkim Državama, pod imenom IROQUOIS. Imao je 8660 bruto tona, duljine 125 i širine 19 metara, a parni stroj snage 8500 KS. preko dvije propele omogućavao mu je brzinu od 17,5 čvorova.
Bio je to brod blizanac nama nešto bližeg i poznatijeg broda SHAWNEE, kasnije naše prve PARTIZANKE koja je 1949. godine tajanstveno izgorjela u splitskom brodogradilištu. Slavu je IROQUOIS stekao tijekom Drugog svjetskog rata kada je kao brod-bolnica preplovio gotovo cijeli Pacifik i njegova bojišta. Rekviriran je 22. srpnja 1940. godine, rekonstruiran u Atlantic Basin Iron Works Brooklyn NY te za US Navy je plovio od 9. kolovoza 1941. godine pod imenom USS SOLACE (AH-5) za prihvat 418 ranjenika. U preuređenju mu je uklonjena jedna od dvije originalne ciminjere.
SPAŠAVANJE U PEARL HARBOURU, SUDJELOVANJE U BITKAMA
Početak rata, USS SOLACE je dočekao u Pearl Harbouru, gdje je 7. prosinca 1941. doživio vatreno krštenje u japanskom zračnom napadu spašavajući ranjenike s bojnih brodova: Arizona, West Virginia i Oklahoma. Kasnije je sudjelovao u brojnim bitkama na Dalekom Istoku prevozeći ranjene američke vojnike do sigurnijih luka u Australiji, Novom Zelandu i SAD-u. Dovoljno je spomenuti da je bio sudionik legendarnih pacifičkih operacija kao što su bitke za Guadalcanal, Guam, Iwo Jima, Okinawa itd., a za ratne zasluge je dobio brojna vojna odličja. Nakon što je okončao ove doista opasne, ali iznad svega humane plovidbe i pravim čudom izašao gotovo neokrznut iz pakla Pacifika, raspremljen je u Norfolku u ožujku 1946.godine.
POSJETI DUBROVNIKU
Poslije pune dvije godine provedene na mrtvom vezu, kupio ga je 16. travnja 1948. godine Turkish Maritime Lines. Potpuno je preuređen u brod za kružna putovanja pod imenom ANKARA. Uglavnom je krstario zapadnim Sredozemljem na ruti od Istanbula preko Pireja, Napulja i Marseillea do Barcelone. Početkom 50-tih godina prošlog stoljeća, Turkish Maritime Lines je osim ANKARE kupila još četiri starija američka broda te ih preuredio u brodove za kružna putovanja. Bili su to: ADANA, TARSUS, ISKENDERUN i SAMSUN, a plovili su iz Istanbula uglavnom istim rutama Zapadnim Sredozemljem do Barcelone. Vrlo rijetko su zalazili u Jadran pa tako ni ANKARA u Dubrovniku nije bila čest gost.
Godine 1964. dva puta je dolazila u Dubrovnik, prvi put na dvotjednom kružnom putovanju s polaskom iz Venecije 27. travnja tičući luke: Katakolon, Iraklion, Rodos, Patmos, Izmir, Canakkale, Istanbul, Samothrace, Thassos, Volos, Delos, Mikonos, Pirej, Krf i Dubrovnik. Drugi put dolazi na kružnom putovanju koje je započelo u Veneciji 23. kolovoza tičući luke: Katakolon, Iraklion, Rodos, Antalija, Patmos, Izmir, Delos, Mikonos, Samothrace, Canakkale, Istanbul, Skopelos, Skiathos, Pirej, Krf , Dubrovnik i povratak u Veneciju. Također, u objavljenom programu putovanja ovoga broda iz 1973. godine piše da je na dvotjednom kružnom putovanju isplovio iz Napulja tičući luke: Messina, Olympia, Atena, Mikonos, Delos, Istanbul, Thassos, Kusadasi, Rodos, Iraklion, Krf, Dubrovnik, Venecija. Jedno je vrijeme ANKARA plovila od Istanbula prema Aleksandriji, a konačno je raspremljena i izrezana 1981. godine u rezalištu brodova Aliaga u Turskoj.
NEKADAŠNJI KRUZER DANAS JE JAHTA
Drugi turski kruzer koji je posjetio grušku je luku u srpnju 2003. je bio dosta manji kruzer imena TDI KARADENIZ. Izgrađen 1997. u istanbulskom brodogradilištu Turkiye Gemi Sanayii A.S. - Halic. Imao je 4326 bruto tona, bio je dug 93 metra i mogao je ugostiti 180 putnika. Još jednom 2004. je posljednji put doplovio u Dubrovnik, da bi već sljedeće godine bio prodan na Maltu gdje je preuređen u luksuznu jahtu imena DREAM. Sada jahta ima 4702 bruto tona, duga je 106,5 metara, može ugostiti 36 putnika u 18 kabina koje opslužuju 40 članova posade.