Bio je to susret dva gorostasa, parobroda "CALGARIC" i putničkog zračnog broda "GRAF ZEPPELIN"

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Osobna arhiva
Taj dan u ožujku 1929. godine bio je posebno uzbudljiv u društvenom životu Grada.

Na poleđini originalne razglednice putničkog kruzera CALGARIC, koju je dobio prigodom posjete brodu, naš sugrađanin (danas pok.) gospar Antun Zago je zapisao: "Dubrovnik 27. ožujka 1929. u 4 sata (16:00 sati) bio sam na brodu i s njega vidio GRAF ZEPPELINA koji je preletio Dubrovnik, ali polako (samo s jednim motorom)".      

 Očito je taj dan bio posebno uzbudljiv u društvenom životu Grada jer su dolazak tako velikog transatlantika i prelet cepelina u istom danu morali u to vrijeme doista predstavljati prvorazrednu senzaciju. Ovaj je nesvakidašnji događaj zabilježio i lokalni tjednik "Narodna svijest" u vijesti koja potvrđuje posjetu broda CALGARIC i prvi povijesni prelet Zeppelina registracije LZ-127 preko Grada iz pravca jugoistoka. 

Užitak u letu

Grdosija od 237 metara, nazvana imenom GRAF ZEPPELIN, poznata je kao do tada najveći proizvedeni zračni brod na svijetu punjenim lako zapaljivim vodikom. Kasnije se pokazalo da je GRAF ZEPPELIN bio najuspješniji od svih 130 ukupno proizvedenih cepelina. Na putovanju prema Dubrovniku Cepelin LZ-127 je krenuo s 41 članom posade i 25 putnika krenuvši iz Friedrichshafena u Egipat. S Bodenskog jezera je poletio 25. ožujka, potom je preletio Basel i dolinu Rhone prema Marseilleu pa preko Korzike, Rima, Napulja, Caprija, Krete, Cipra, Tel Aviva, Jeruzalema i Mrtvog mora stigao u Kairo. Inače, kratica iz naziva Zeppelin LZ-127 znači Luftschiff  Zeppelin.

Na povratku je letio preko Egejskog mora i Atene, Dubrovnika i Zagreba prema Beču i Friedrichshafenu, gdje je stigao nakon četiri dana i ukupno osam tisuća kilometara. Među putnicima je bio i predsjednik njemačkog Reichstaga Paul Loebe, kao i pripadnici ondašnjeg plemstva koji su imali neopisivi užitak u letu. 

GRAF ZEPPELIN je poduzeo više povijesnih letova te je u kolovozu 1929. krenuo na put oko svijeta koji je trajao tri sedmice.

SS CALGARIC

Brod CALGARIC je izgrađen za brodarsku kompaniju Pacific Steam Navigation kao novogradnja broj 442, ali pod imenom ORCA, a kompletiran je u brodogradilištu Harland & Wolff u Belfastu svibnja 1918. Bilo je dosta problema u njegovoj izgradnji jer je kobilica bila položena još 1914., na samom početku Prvog svjetskog rata. Svi su radovi na njemu odmah obustavljeni do konca 1916. Dovršen je konačno, ali kao trgovački brod od 18960 bruto tona bez mogućnosti prijevoza putnika. Međutim, već početkom 1921. je ponovo preuređen u 

istom brodogradilištu. Pune dvije godine trajala je njegova rekonstrukcija u putnički brod- lajner, što mu je i bila originalna namjena koja zbog ratnih prilika nije odmah mogla biti ostvarena. Od tada ima 16063 bruto tona, dug je 167, širok 20 metara, a dvije Henderson parne turbine trostruke ekspanzije, ukupne snage 11900 konjskih snaga preko tri propele su mu omogućavale brzinu od 15 čvorova.

 Odmah je prodan brodaru Royal Mail Steam Packet za kojega je početkom 1923. zaplovio na prvo putovanje iz Hamburga preko Southamptona do New Yorka. U veljači 1927. je ponovo prodan, ovaj put poznatom brodaru White Star Line-u koji mu daje i novo ime CALGARIC. Preuređen za smještaj 290 putnika u prvom, 550 u turističkom i 330 u trećem razredu, a za novog vlasnika je zaplovio 4. svibnja 1927. na liniji Liverpool-Quebec-Montreal. Povremeno plovi za Kanadu iz Londona, a nerijetko je i na kružnim putovanjima Baltikom i Sredozemljem.

Kraj nakon samo 16 godina

Lokalni tjednik "Narodna svijest" objavio je vijest da nas je na kružnom putovanju posjetio kruzer CALGARIC koji je krenuo iz New Yorka 15. veljače 1930. tičući luke: Funchal, Casablanca, Cadiz, Malaga, Gibraltar, Alžir, Tunis, La Valletta, Pirej, Istanbul, Haiffa, Port Said, Aleksandrija, Krf, Dubrovnik, Venecija, Messina, Napulj, Monte Carlo, Nice i Southampton. Očito da se novi posao nije najbolje razvijao pa je 1930. raspremljen u Milford Havenu gdje na mrtvom vezu, ali kao pričuva i u plovnom stanju, ostaje pune tri godine. 

Nakratko ljeti 1933. opet za White Star plovi između Liverpoola i Montreala, ali je na jesen ponovo usidren. Početkom sljedeće godine, nakon spajanja dva velika brodara, CALGARIC je u floti Cunard-White Star Linea. Brzo se uvidjelo da na samo 16 godina star brod više nitko nije ozbiljno računao pa je odmah ponuđen na prodaju. Kako zainteresiranih kupaca nije bilo, CALGARIC je u prosincu 1934. napustio Milford Haven i na sam Božić bacio sidro u svojoj posljednjoj luci Inverkeithing.

 Tu je tijekom 1936., prodan za 31 tisuću GBP, i razrezan u staro željezo u rezalištu brodova Rosyth u Škotskoj. Očito ne baš sretni brod, CALGARIC je na svojim rijetkim kružnim putovanjima doplovio i do Dubrovnika, što je gosp. Zago za posjete samom brodu marljivo i zabilježio. Priložena razglednica je preslika originala kojeg je tom sretnom prigodom dobio na brodu i koju je s toliko ljubavi sačuvao do kraja života. 

Popularni Članci