KRUZER "FRITZ HECKERT" Posjetio nas je prije točno 60 godina, no istočnonjemački brodovi su u našem moru bili prava rijetkost

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Ivo Batričević privatna arhiva

Istočnonjemački putnički brodovi u to vrijeme u svojim plovidbama su veoma rijetko spuštali sidro u našim lukama zbog opasnosti prebjega posade i putnika prema zemljama Zapada.

Prije 60 godina, točnije 28. listopada 1965., u grušku luku uplovio je nesvakidašnji posjetitelj, istočnonjemački putnički kruzer FRITZ HECKERT koji se u istočno njemačkom žargonu nazivao FDGB brodom tj. brodom za odmor pod pokroviteljstvom FDGB-a (Freier Deutscher Gewerkschaftsbund, istočnonjemački savez sindikata). Bio je namijenjen za odmor radnika. Iste godine, brod se ponovo vratio 2. studenog da bi nas poslije jednogodišnje stranke ponovo posjetio 7. rujna i 20. rujna 1967. te nam se više nikada nije vratio.

Zamijenio ga je sljedećih 20 godina u povremenim posjetima istočnonjemački kruzer VOLKERFREUNDSCHAFT, nekadašnji švedski STOCKHOLM. Istočnonjemački putnički brodovi u to vrijeme u svojim plovidbama su veoma rijetko spuštali sidro u našim lukama zbog opasnosti prebjega posade i putnika prema zemljama Zapada. Uglavnom su plovili Sredozemljem između luka: Libije, Egipta, Bugarske, Rumunjske, potom Sovjetskim Savezom, Baltikom i norveškim fjordovima. Znali su zalaziti i na Karibe, prvenstveno na Kubu. Sreću da se nađu na popisu privilegiranih putnika na kružnim putovanjima između 1961. i 1990. dobilo je ukupno 230 tisuća istočnonjemačkih građana od kojih je u lukama liberalnijih zemalja unatoč budnom oku STASI (tajne službe) čuvara ipak nekako uspjelo na Zapad pobjeći njih 225.

PRVI BROD NA SVIJETU KOJI JE KORISTIO PLINSKE TURBINE

FRITZ HECKERT je po ugovorenoj cijeni od 30 milijuna istočnonjemačkih maraka kao novogradnja broj 199 porinut u more 25. lipnja 1960. s navoza brodogradilišta WEB Mathias Thesen u Wiesmaru za Freier Deutscher Gewerkschaftsbund (slobodna njemačka radnička udruga- FDGB). Imao je 8115 bruto registarskih tona, bio je dug 141 i širok 17,6 metara, a mogao je prihvatiti 379 putnika i 181 člana posade. Dva 8- cilindarska MAN dizel motora ukupne snage 7546 KW, proizvedenih u Rostocku (DDR) su mu preko dvije propele omogućavali brzinu od 19 čvorova.

Zanimljivo je spomenuti da je ovo bio prvi putnički brod na svijetu za čiji su se pogon pored dizel motora koristile i plinske turbine koje su neočekivano stvarale doista nesnosnu buku.

NAZVAN PO SUOSNIVAČU KOMUNISTIČKE PARTIJE NJEMAČKE

Brod je trebao nositi ime SOLIDARITAET, ali je tijekom gradnje od državnih struktura odobrena prenamjena te je na koncu ipak počašćen imenom jednog od suosnivača Komunističke partije Njemačke Friedrich (Fritz) Carl Heckerta tj. osobnog prijatelja tadašnjeg partijskog lidera DDR-a Waltera Ulbrichka.

FRITZ HECKERT je pod zapovjedništvom kapetana Willi Leidiga zaplovio na svoje prvo putovanje 1. svibnja 1961. kao centralni događaj prvomajske državne proslave u Rostocku. Iako formalno vlasništvo FDGB-a, brodom je upravljalo državno brodarsko poduzeće WEB Deutfrach / Seereederei Rostock. Unatoč svemu, ovaj je ponos istočnonjemačke brodogradnje zbog problema sa stabilitetom i glavnim pogonskim strojem već u svibnju 1972. morao biti raspremljen u Stralsundu. Tu je sljedećih deset godina poslužio za rekreativni smještaj radnika tamošnjih tvornica da bi 1882. zbog iste namjene otegljen u Rostock.

Tu je ostao do 1991. kad ga je kupila jedna hamburška građevinska firma za potrebe smještaja svojih radnika u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Pod imenom GULF FANTASY u Dubaiju je ostao sve do 1999. kad je konačno nakon ukupno isplovljenih 494345 nautičkih milja i prevezenih oko 630 tisuća putnika koji su posjetili 59 luka u 24 zemlje, prodan u staro željezo. Otegljen je u indijsko rezalište brodova Alang gdje je tijekom iste godine nestao u hrpi sekundarnih sirovina.

Popularni Članci