"MONTE ROSA“ Dovodila je prve goste u Dubrovnik, služila je nacistima, pa britanskoj vladi, a presudio joj je požar
Bio je to brod koji je među prvima u to doba doplovio u grad s preko 1000 putnika.
Dana 7. svibnja 1936. pored otoka Lokrum se usidrio njemački kruzer imena MONTE ROSA koji je u Dubrovnik doplovio s 1021 putnikom i 276 članova posade. Bio je to brod koji je među prvim u to doba doplovio s preko 1000 putnika. Tog dana, nakon što su putnici razgledali Grad, isplovio je za Veneciju te nam se ponovo vratio iz Venecije 15. svibnja s 905 putnika s kojima je navečer otplovio prema grčkim jonskim otocima.
Nema više pisanih tragova da nas je posjetio, osim fotografije koju prilažem, a gdje se vidi da je brod bio usidren pred ulaskom u luku Gruž, točnije između Lozice i Solituda. Tako da nas je MONTE ROSA sveukupno posjetila najmanje tri puta.
POSLJEDNJA IZ SERIJE JEDNAKIH BRODOVA
S navoza hamburškog brodogradilišta Blohm & Voss porinuta je u more početkom prosinca 1930. novogradnja broj 492 kasnije krštena imenom MONTE ROSA kao posljednja iz serije od pet jednakih brodova klase Monte. Ostali brodovi iz te serije su se zvali: MONTE SARMIENTO, MONTE OLVIA, MONTE CERVANTES i MONTE PASCOAL. Brod MONTE ROSA, kao i njegovi brodovi blizanci, bio je izgrađen za brodarsku kompaniju Hamburg-South America Line i svi brodovi su bili namijenjeni za putničko teretne pruge iz njemačkih luka prema Južnoj Americi.
Bili su to brodovi od 13882 bruto tona, dugi 159 i široki 20 metara, koji su na svojim palubama mogli prihvatiti 1372 putnika. Četiri 8- cilindarska MAN dizel motora ukupne snage 7000 KS omogućavali su im preko dvije propele brzinu od 14 čvorova. MONTE ROSA je dobila ime po istoimenom planinskom masivu na švicarsko-talijanskoj granici i drugoj najvišoj planini u Alpama.
NJOME PLOVILI NACISTI, A KASNIJE JE SLUŽILA BRITANSKOJ VLADI
Nažalost, nisu svi na ovoj pruzi dugo plovili. jer se 1930. MONTE CERVANTES nasukao i ubrzo potonuo kod Ognjene Zemlje u Argentini. Ostala četiri broda početkom Drugog svjetskog rata su rekvirirani za potrebe ratnog stroja Trećeg Reicha te je prvo stradao i potonuo MONTE SARMIENTO u zračnom napadu na Kiel 1942., a na istom mjestu, iste godine i na isti način stradao je i MONTE OLVIA. U Wilhelmshavenu je 1944. u avionskom napadu potonuo i MONTE PASCOAL. Tako je rat preživio samo brod MONTE ROSA kojeg su kao ratni plijen 1945. preuzeli Englezi te su mu dali novo ime EMPIRE WINDRUSH.
Prije Drugog svjetskog rata nakon transatlantskih plovidbi, brod je neko vrijeme plovio na kružnim putovanjima s istaknutim članovima vladajuće njemačke Nacionalsocijalističke stranke. Na jednom od tih putovanja MONTE ROSA je uspjela doploviti i u Dubrovnik. U ratu je bio preuređena u brod bolnicu za smještaj 2352 ranjenika i 273 člana medicinskog osoblja. Nakon što je u South Shieldsu u Engleskoj potpuno rekonstruiran, EMPIRE WINDRUSH je zaplovio prema britanskim karipskim otocima. U Veliku Britaniju je doveo prvu skupinu emigranata s Jamajke čime je započela nova imigracijska politika britanske vlade koja će kasnije u potpunosti promijeniti multietničku sliku Velike Britanije.
EMPIRE WINDRUSH uglavnom plovi za potrebe britanske Vlade, a povremeno i ratne mornarice. U jednoj takvoj plovidbi u veljači 1954. iz japanske Yokohame, prevozeći oko 1500 ranjenika s korejskog ratišta preko Sueza do Southamptona, u strojarnici je izbio požar. Brod se u tom trenutku nalazio nedaleko od alžirske obale. U pomoć su mu priskočili pripadnici francuske kolonijalne vojske i lokalno stanovništvo koje je s plamtećeg broda ubrzo uspjelo evakuirati sve putnike i članove posade. Britanski razarač HMSSAINTES je preuzeo u tegalj brod koji je još gorio te ga pokušao odvući do Gibraltara. Nažalost, nije uspio jer je EMPIRE WINDRUSH na samo 32 nautičke milje do odredišta u zoru 30. ožujka 1954. potonuo na morsko dno. Tako je svih pet brodova klase Monte doživjelo istu sudbinu i tragično su završili svoje plovidbe na dnu mora.