Viktorija Knežević predstavila prijedlog za bolji javni prijevoz

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Petra Srebrović

Dubrovačka gradska vijećnica stranke Centar Viktorija Knežević Libertasu je predložila reformu autobusnih linija u gradu u tri koraka, kojom bi se usluga javnog prijevoza znatno poboljšala.

Dubrovačka gradska vijećnica stranke Centar Viktorija Knežević Libertasu je predložila reformu autobusnih linija u gradu u tri koraka, kojom bi se usluga javnog prijevoza znatno poboljšala. “Današnji sustav linija javnog prijevoza u Dubrovniku osmišljen je davno, za grad koji više ne postoji. Dubrovnik je u međuvremenu narastao, a navike putovanja znatno su se promijenile”, rekla je Knežević, dodajući da se prijedlog temelji na iskustvima uspješnih europskih gradova. 

„Reforma bi se provela kroz tri koraka, odnosno kroz prikupljanje mišljenja građana, mjerenje stvarnog stanja i potom uvođenje promjena po etapama. „U prvom koraku pod nazivom 'Pitamo građane', u razdoblju od dva tjedna provela bi se kratka online anketa s pet pitanja i održale bi se dvije otvorene večeri po kotarevima, kako bi otkrili gdje su gužve, što kasni i što nedostaje“, rekla je Knežević. 

U drugom koraku, kojeg je nazvala „Mjerimo stvarno stanje“, predložila je da se tijekom jednog do dva mjeseca stvarno stanje mjeri kroz pilot-projekt s brojačima putnika na 20 autobusa i 10 najopterećenijih stajališta. „3D senzori bi snimali ulaske, izlaske i broj čekanja, uz točnost iznad 95%. Tako prikupljeni podaci stvorili bi osnovu za pametne odluke i potencijalno EU sufinanciranje kroz ITS fondove“, pojasnila je gradska vijećnica. 

„Uvodimo promjene po etapama“, naziv je trećeg koraka u realizaciji prijedloga. Naime, u razdoblju od šest do devet mjeseci novim sustavom postupno bi uvodili glavni gradski koridor s učestalim polascima (5–10 minuta), kratke “hranilice” iz naselja do čvorova (Pile, Gruž, Lapad, Mokošica) te usklađena presjedanja s vremenskim odstupanjima do četiri minute. Nakon pokretanja, uslijedilo bi fino ugađanje, prema stvarnim podacima o korištenju.

„Zašto upravo ovako? Spajamo građane i podatke. Reforma se ne temelji na nagađanju, već na mjerljivim pokazateljima, a to su točnost, opterećenje po satu i vrijeme putovanja od 'vrata do vrata'. Pametno brojanje putnika danas je standard u Europskoj uniji. Sustavi su u potpunosti usklađeni s GDPR-om jer broje prolaze, a ne identitet građana. Rezultati omogućuju jasnu sliku gdje treba pojačati, skratiti ili promijeniti trasu“, istaknula je Knežević.

U dijelu prijedloga nazvanom “Kičma i hranilice – jednostavnija mreža za brži put”, Knežević je pojasnila da kičmu sustava čine brze i česte linije glavnih pravaca, poput relacija Pile–Gruž–Lapad/Babin kuk i Pile–Mokošica. „Hranilice pritom povezuju naselja s gradskim čvorištima u pravilnom ritmu, što smanjuje čekanja, skraćuje putovanje i čini javni prijevoz jednostavnijim i čitljivijim. Cilj reforme je jednostavan, manje čekanja, više stizanja”, zaključila je vijećnica Centra.

Popularni Članci